Wil je met korting naar Introdans? Stuur dan een mailtje met “ik ben een Branszer” naar JunushoffKorting@Bransz.nl en ontvang de speciale Bransz kortingscode direct in je Email. Deze kortingscode vermeld je aan de Junushoff kassa bij het reserveren van de kaartjes. Dit is een offline actie, dat houd in dat je de kaartjes wel zelf moet kopen aan de kassa van theater Junushoff.

Je betaalt dan geen €24,- maar €17,50 voor deze hedendaagse dans topper.

Monumentaal Introdans

Introdans brengt in zijn jubileumjaar een vierluik van monumentale choreografieën. In ‘Lieder Eines Fahrenden Gesellen’ vertaalt Jiří Kylián de gelijknamige compositie in wonderschone dans. Gustav Mahler schreef de liederencyclus tussen 1883 en 1885, gekweld door liefdesverdriet. In de romantische choreografie meandert Kylián in vijf geïnspireerde duetten van pril geluk en liefdesvreugde tot melancholie, jaloezie en doodsverlangen.

De Nederlandse Regina van Berkel choreografeerde voor onder meer het Nederlands Dans Theater, maar maakt vooral naam in het buitenland. Het uiterst dansante, sterk ritmische spitzenballet ‘Memory of a Shape’, op muziek van de Nederlandse componist Theo Verbey, wordt voor het eerst in Nederland gedanst.

‘Canto Ostinato’ is een van de grote successen binnen het Introdans-repertoire en de tweede choreografie die Lucinda Childs, een van de ‘grand old ladies’ van de Amerikaanse moderne dans, voor het gezelschap maakte, op de hypnotiserende, gelijknamige muziek van Simeon ten Holt.

‘Concerto’ is een elektriserend werk dat als één wervelwind aan je voorbij trekt. Zo werd Lucinda Childs Concerto bij de Nederlandse première in 2007 ontvangen. In deze misschien wel meest ‘balleteske’ choreografie van Lucinda Childs – de Amerikaanse ‘koningin van de minimal dance’ – jaagt zij acht dansers in continu wisselende formaties over het toneel op de voortstuwende muziek van Henryk Mikołaj Góreck.

De Pers over Monumentaal van Introdans

**** Volkskrant: Indrukwekkend is Monumentaal van Introdans zeker, je zwiert van het ene uiterste naar het andere.
De mathematische patronen van Lucinda Childs in Canto Ostinato en Concerto, op composities van Ten Holt en Gorecki, nemen je mee in een cadans van complexe eenvoud.

**** NRC NEXT: Zo verschillend kan hedendaags ballet zijn: abstract, strak en simpel. Of soepel en complex, vol romantische gedrevenheid. Een typisch voorbeeld van Kylian-oude-stijl, de Kylian van geliefde, meeslepende balletten.

Jiří Kylián: Lieder Eines Fahrenden Gesellen (Introdans-première)
Regina van Berkel: Memory of a Shape (Nederlandse première)
Lucinda Childs: Canto Ostinato
Lucinda Childs: Concerto

Foto’s: Hans Gerritsen