Esmee Baerts

Esmee Baerts is actrice, zangeres, theatermaker en docent. Zij houdt zich vanaf jongs af aan al bezig met theater, film en musicals. Zo heeft zij vanaf haar 7e lessen gevolgd op het Nationaal Jeugd Musical Theater in Amsterdam in zang, dans en spel. Daarnaast heeft zij onder andere in de televisieserie brugklas en de producties Oorlogswinter, Peter Pan: het echte verhaal en Kruistocht in Spijkerbroek gespeeld. Ook zat zij in een wedstrijdteam waarmee zij deelnam aan danswedstrijden. Toen Esmee 17 was besloot ze dat ze hier haar werk van wilde maken en heeft daarom 2 vooropleidingen gevolgd. Zone 1380 in Weesp en het Talententraject bij De Toneelmeester in Amsterdam. Hierna werd zij aangenomen bij ArtEZ Muziektheater in Arnhem en tijdens haar studie heeft zij zich ontwikkeld tot de speler, maker en docent die ze nu is. Tijdens haar opleiding heeft ze onder andere stage gelopen in Lyon tijdens een samenwerking met de gerenommeerde school Ensatt waar zij als actrice en zangeres aan mee mocht werken. Ook heeft zij de muziek gemaakt voor de voorstelling Biografie van een vlieg van Theatergroep de horde en deed zij de regie-assistentie bij Muziektheatercollectief KASSETT tijdens de voorstelling Martha. Als afstudeervoorstelling maakte zij de voorstelling ‘Dubbel de weet’, een voorstelling over ADHD en neurodivergentie. Momenteel is Esmee werkzaam binnen het immersieve theater. Ze is te zien in het Zuiderzeemuseum tijdens de immersieve VR-theaterexpositie Schokland: Geen weg terug en in Museum Escape night at the museum in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Daarnaast geeft Esmee al sinds 2022 les bij Bransz. Eerst alleen de musical- en zanglessen, maar nu ook als docent van workshopsreeksen die gegeven worden op basisscholen in Wageningen.
Als docent vindt Esmee 2 dingen het allerbelangrijkste: 1, dat mensen zich niet alleen op theater, maar ook op persoonlijk vlak ontwikkelen. En 2, dat haar leerlingen de skills aangeleerd krijgen om dingen die zij leren herhaalbaar te maken en daardoor kunnen toepassen. Doormiddel van oefeningen, spellen, techniek, verschillend repertoire en repetities voor de voorstelling hoopt Esmee al haar leerlingen te zien opbloeien en groeien waardoor ze aan het einde van het jaar op een zelfverzekerde manier kunnen stralen tijdens de eindvoorstelling. Ieder op z’n eigen manier!