nl Nederlands

Wil je de nieuwste technieken uit het danswerkveld leren? Meer bewustzijn in je lichaam en een sterk centre krijgen? Dan is de les ‘Floorwork-Contact Improvisatie’ misschien wel iets voor jou! Een fysiek uitdagende les waarbij je technisch leert sliden (glijden) en rollen over de vloer en waarbij handvaten voor partnering worden aangedragen. Denk hierbij onder andere aan lift technieken. Je leert improviseren op basis van concrete dansbewegingen maar ook, met deze bewegingen als basis, onderzoeken wat er nog meer aan mogelijk is. Deze les bied de frisse combinatie tussen contact improvisatie en floorwork!

Wat is contact improvisatie en wat is floorwork?

Contact improvisatie is partnering waarbij door leiden en volgen een dans ontstaat tussen twee of meer mensen. Dit kan heel simpel en klein zijn, maar ook ,zeker op hoog niveau, acrobatischer omdat er dan meer lift werk bij komt. Veel mensen denken dat je improviseren niet kan leren, maar niets is minder waar. Zodra je de ‘regels’ van deze dansstijl begint te snappen en steeds beter je eigen lichaam en die van je partners kent, kan er steeds meer.
Improvisatie wordt vaak onderschat, maar vergt net zo veel tijd en oefening als alle andere dans technieken en stijlen. Hoe meer skills je hebt, hoe acrobatische, maar ook interessanter je duet kan worden. Er wordt gespeeld met balans en juist uit balans zijn. Hoe deel je gewicht met je partner? Wie volgt, wie leid? Wanneer wisselt dit? Is er dan sprake van momentum?  Heb je voldoende vertrouwen in jezelf en in de ander? Heb je dezelfde of juist een andere flow?

Floorwork is een dansstijl die zich bevind op de vloer. Belangrijke elementen zijn rollen en sliden. In deze techniek is ontspanning rondom de gewrichten erg belangrijk. Dit vergt bewustwording van het lijf. Als een lichaamsdeel ‘niet’ nodig is, kan het ontspannen. Dit maakt dat je meer bezig bent met momentum en jezelf zacht kan maken waardoor je jezelf beter op kan vangen als je bijvoorbeeld naar de vloer gaat. Door te vertekken vanuit ontspanning en ademhaling worden de bewegingen organisch en krijgen ze ‘een flow’. Dit houd eigenlijk in dat energie niet gestopt wordt en kwijt is, maar door circulair door te bewegen, steeds een vervolg heeft en dus door gaat. Dankzij ontspanning rondom de gewrichten en krachtige spieren ontstaat een geaarde manier van bewegen. Deze komt op dezelfde manier tot stand in bijvoorbeeld Shaolin Kungfu of Tai Chi (vechtkunst) en heeft een organische flow. Ondanks dat het er organisch uitziet, vergt het veel kracht vanuit je centrum en in de armen terwijl de circulaire bewegingen het lichaam goed beschermen. Zoals de omschrijving ‘floorwork’ eigenlijk al uitlegd, is het bewegen voornamelijk gericht op de vloer en speelt het dus veel met de dynamiek en spanning van hoog en laag bewegen, gecontroleerd naar de grond gaan en weer omhoog komen.

Waaruit bestaat de les?

Tijdens de les richten we ons zowel contachtimprovisatie als floorwork. Sommige lessen zal de nadruk liggen op de ene en andere lessen op de andere stijl. We creeëren vervolgens dans door deze twee technieken te verbinden. Doordat ze dezelfde ‘flow’ hebben en vanuit dezelfde energie voort komen, kunnen de stijlen goed gecombineerd worden.

Onze docente Nikki aan het woord

Vanuit mijn uitvoerende kant nodig ik de deelnemers uit om vanuit de geleerde techniekaan de slag te gaan en te onderzoeken wat er allemaal mee mogelijk is binnen de capaciteiten van jouw lichaam. Ik daag een leerling graag uit de grenzen van het lichamelijk kunnen te verkennen. Met floorwork en Partnering ben je continu bezig met aanpassen en de zwaartekracht. Hieruit ontstaan alleen praktische dansbewegingen. Geen extra opsmuk van een dramatische arm bijvoorbeeld. Dit zie ik veel bij andere (oudere) dansstijlen en dat is de reden waarom ik zo van hedendaagse dans hou. Elke beweging heeft een reden.  We vertrekken vanuit ontspanning, maar al snel bouwen dat al gaande weg op naar goed fysiek bewegen.

Ik gebruik binnen mijn manier van lesgeven onder andere de techniek van Tony Vezich, ‘Release the beast’. De invalshoek bij deze techniek is dat je door te ontspannen, je juist groter en sneller kan bewegen!

Het andere deel van de les is het deel waar we ons richten op contact improvisatie.
Contact Improvisatie is voor mij persoonlijk een fysiek meditatie. Mijn hoofd gaat uit, ik kan in het nu dansen en samen met mijn partner opgaan in het verhaal. Floorwork geeft een extra basis waardoor je beter kennis van je lichaam hebt die je kan inzetten tijden Contact improvisatie. Dans is een non-verbale communicatie en dat zie je heel sterk hierin terug. Deelnemers komen altijd vrolijk en inspiratievol de les uit, doordat ze geraakt zijn door hun eigen dansverhaal met zichzelf en/of met de ander en daar doe ik het voor als docent. Die glimlach en rode wangen geeft mij altijd een geluksmomentje.

Wat is de achtergrond van deze stijl?

Improvisatie technieken bestaan al wat langer. Steve Paxon en The Judson Church (US) hebben deze techniek en visie bedacht als tegenactie op het modernisme. Ze wilde af van de voorbedachte bewegingen en geforceerde houdingen. Contact improvisatie komt weer voort uit improvisatie. Jörg Hassmann en Daniel Werner zijn grote namen binnen Europa die veel onderzoek hebben gedaan en hun kennis delen door heel europa. Tegenwoordig zijn er ook vormen die meer de Martial Art elementen in zich hebben zoals Playfight en Fighting Monkeys. Het is allemaal contactimprovisatie, maar elke stijl heeft weer een andere invalshoek. Floorwork, vertaald is ‘vloerwerk’. Floorwork is een onderdeel van hedendaagse dans. David Zambrano is de grondlegger van een van de manieren om laag te dansen. Zijn techniek wordt ‘Flying low and passing trough’ genoemd. Hij bedacht deze techniek vanwege een voet blessure waardoor hij de grond wel anders moest gebruiken. Het was destijds een nieuwe manier bewegen. Uit flying low ontstonden weer verschillende floorwork technieken. Andere choreografen en docenten ontwikkelden weer een eigen visie over floorwork vanwege hun jarenlange ervaring en beoefening en ontwikkelden hierop weer nieuwe technieken (o.a. ‘Release the beast’ ).